Temporary Courthouse

LOKALIZACJA: AMSTERDAM, HOLANDIA
PROJEKTANT: ARCHITECTENBUREAU CEPEZED B.V.

GŁÓWNE ASPEKTY CYRKULARNOŚCI:

  • KONSTRUKCJA BUDYNKU W PEŁNI DEMONTOWALNA

STATUS: ZDEMONTOWANY I PRZENIESIONY (2023)
PRZEZNACZENIE BUDYNKU: SĄD
RODZAJ PRAC: BUDOWA NOWEGO BUDYNKU TYMCZASOWEGO
ROK ZAKOŃCZENIA PRAC: 2016

ASPEKTY CYRKULARNOŚCI

Budynek Temporary Courthouse służył jako rozwiązanie tymczasowe do czasu ukończenia stałej siedziby sądu. Do tego czasu sąd tymczasowy był w pełni funkcjonalnym obiektem, spełniającym wymagania dla tego typu urzędu. Budynek został zrealizowany w myśli „Design, Build, Maintain & Remove”. Dzięki temu obiekt można było łatwo i szybko zbudować, a następnie zdemontować i nadać mu inną funkcję bez generowania odpadów oraz zachowaniu maksymalnej wartości rezydualnej po pierwszym okresie użytkowania. Nie zawierał elementów klejonych, a wszystkie części konstrukcyjne były możliwe do ponownego wykorzystania. Usunięcie budynku i jego ponowne wykorzystanie były częścią umowy.

Potencjał ponownego wykorzystania materiałów

Aby uczynić budynek jak najbardziej konfigurowalnym i cyrkularnym, został on zaprojektowany jako zestaw części oraz elementów, które mogą być łatwo montowane, a następnie demontowane i ponownie montowane w przyszłości. W ramach tego działania został opracowany i wdrożony specjalny system mocowania stropów, który umożliwił odłączenie i ponowne wykorzystanie płyt bez uszkodzenia elementów. Uwagę należy również zwrócić na śrubowe połączenia stalowej konstrukcji, dzięki którym możliwy był demontaż i jej ponowne wykorzystanie w innym projekcie.

Przenoszenie budynku było nadzorowane przez firmę Lagemaat z Heerde, która ma solidne doświadczenie w demontażu i ponownym montażu budynków. Podczas usuwania budynku wykorzystano technologię unikalnego kodowania opartego na modelu 3D i skanowaniu 3D. Dzięki temu znane było dokładne miejsce i wielkość każdej części, co znacząco ułatwiło przenoszenie budynku. Mniejsze elementy były transportowane w kontenerach, a większe były ładowane bezpośrednio na ciężarówki. Marginalna ilość materiałów, które nie mogły być ponownie wykorzystywane w innych projektach, zostały poddane recyklingowi.